Od 1. ledna 2021 vstupuje v platnost nový zákon o odpadech, který obcím ukládá povinnost více třídit. Těm také poroste poplatek za skládkování a klesnou příjmy z rozpočtového určení daní. Přesto mohou růst nákladů na zpracování odpadu zpomalit nebo téměř zastavit.
Představujeme 5 kroků, které mohou všem obcím výrazně vylepšit cashflow obecního rozpočtu, který je zejména v menších obcích nakládáním s odpady výrazně zatížen. Zákon sice ještě musí podepsat prezident, nicméně u tohoto dlouho očekávaného zákona nepočítáme s tím, že by se tak nestalo.
V Obcejinak.cz nejen že bedlivě sledujeme legislativní proces, ale také mapujeme a sdílíme nejlepší zkušenosti, které obce všech velikostí napříč celou republikou s odpadovým hospodářstvím mají.
Obcím pomáháme vytvářet dlouhodobě udržitelné obecní strategie odpadového hospodářství, vylepšujeme jejich finanční toky, případně je zbavujeme závislosti na svozových službách.
Obce se budou v následujících letech potýkat s velkým nárůstem cen za nakládání s odpady. Dokážou zvýšení přenést na obyvatele? Pravděpobně jen částečně. Co vše způsobí růst cen?
Ten se bude zvyšovat postupně a to ze současných 500 Kč za tunu až na 1850 Kč za tunu v roce 2030. Požadovaná míra třídění také poroste až na 70 % v roce 2035. To znamená třídit ve srovnání s dnešním stavem téměř dvakrát tolik!
A pokud obec tyto požadavky plnit nebude, bude ji moci Inspekce životního prostředí udělit pokutu až do výše 0,5 mil Kč ročně.
Díky laxnímu přístupu zákonodárců nebyl trh, a tedy i svozové služby, nuceny hledat jiná řešení než skládkování. Dokonce i plastový separát, který se jim nepodařilo prodat nebo zpracovat, mohly vyvézt levně na skládku. S tím je však konec.
Svozovky budou muset řešit, co s tím vytříděným a svezeným plastem, který nesmí dát na skládku a který neumí prodat. Očekáváme, že tyto náklady přenesou na zákazníky, tedy na obce. A že budou mít tendenci výrazně navyšovat ceny. Odhadujeme jejich možný růst o desítky procent.
Máme s tím více než dlouholeté zkušenosti.
Těmto obcím jsme pomohli. Podívejte se na reference.
Naše zkušenosti ukazují, že obce mívají i 10 let staré smlouvy se svozovými službami, které jsou jen každoročně dodatkovány a ceny navyšovány o inflaci.
Zodpovězte si upřímně následující otázky:
Pokud jsou vaše odpovědi NE, ANO, ANO, NE, zasaďte se o realizaci dalších kroků.
V praxi se setkáváme s tím, že obce platí vždy za svoz všech popelnic v obci. A to bez ohledu na to, kolik jich svozová služba skutečně vyveze. Přitom až 20 % všech popelnic se nevyváží zkrátka proto, že je lidé zapomenou vyndat, nejsou doma nebo jsou téměř prázdné. Přesto za ně obce platí.
Doporučujeme vyjednat dvousložkovou cenu. Jedna složka poplatek za vysypání nádoby, druhá část ceny odráží skutečnou hmotnost odpadu, které sveze a zpracuje.
Pravděpodobně zjistíte, že “najednou” vyvážíte méně popelnic i odpadu. Alespoň takové jsou naše zkušenosti z obcí, kterým jsme pomohli tuto úpravu vyjednat a nastavit.
Využijte našich dlouholetých zkušeností. Máme za sebou spolupráci s více než 70 obcemi.
V tradiční způsobu organizace svozu projede svozovka tři obce a naplní jeden vůz. V jedné obci vyveze papírově 100 popelnic, v druhé 150 a ve třetí také 150. Bez ohledu na to, kolik jich skutečně vyvezla a kolik v nich bylo odpadu, rozpočítá náklady na skládkování v poměru 1:1,5:1,5.
Jenže co když v první obci vyvezli jen 75 popelnic a odpadu tentokrát bylo výrazně méně? V tom případě se nestane vůbec nic. Další dvě obce relativně ušetří, ta první zaplatí relativně více.
Tento přístup umíme napravit. Nejdříve identifikujeme reálný počet výstupů. Pak zpravidla zavádíme dynamické vážení popelnic před výsypem. Skutečně! Takto jednoduché to je. Je pravda, že to chce trochu zkušeností a dobře vyjednávat se svozovou službou, případně vypsat výběrové řízení. S tím vším umíme pomoci.
Přestože zákon hovoří jasně, naše data a zkušenosti ukazují, že až polovina podnikatelů nemá zajištěný svoz odpadu. Tyto lidé a firmy potom zneužívají sběrnou veřejnou síť, která je i bez nich přetížena a vysávají tak fakticky obecní rozpočty.
Máme strategie, jak podnikatele v obci nenásilně a jednoduše do odpadové strategie zapojit. Je jedno, jestli si domluví vlastní svoz nebo se zapojí do obecní strategie. Důležité je, že ve výsledku finančně participují na svozu odpadu a pomáhají obecní pokladně.
Nová legislativa výrazně zvyšuje administrativní a reportovací nároky. Obce tak budou nadále v pozici slabší strany vůči svozovým službám a dalším subjektům, které podnikají na trhu s odpady.
Zejména malé obce nemají lidské, odborné ani finanční možnosti, které jim umožní:
Sledujte nás na Facebooku. Přinášíme novinky ohledně legislativy a stojíme na straně obcí.
Přečtěte si rozhovor o tom, jak vznikl projekt sdíleného odpadového manažera.