Dvě obecně závazné vyhlášky: jedna se týká nastavení obecního systému odpadového hospodářství, ta druhá pak systému poplatků za odpady. Obě musí být platné od nového roku. Pokud to obce chtějí stihnout, musí je nachystat nejpozději během listopadu.
Dali jsme dohromady užitečné rady, které se budou starostům hodit při tvorbě vyhlášek. Proč by s tím obce neměly otálet?
Lhůtu kratší patnácti dní toleruje Ministerstvo vnitra jen výjimečně, zpravidla při mimořádných událostech. “Vzhledem k tomu, že obce měly na přípravu vyhlášek celý rok, s tolerancí v tomto případě obce počítat nemohou,” upozorňuje Aleš Choutka, garant projektu Obcejinak.cz.
Podle nové právní úpravy musí OZV obsahovat to stejné jako v dosavadním OZV. Konkrétně se jedná o:
V nové OZV navíc obce mohou definovat i zapojení podnikatelů do systému, i nadále do ní mohou zahrnout nakládání se stavebním a demoličním odpadem v obci. V samostatných ustanoveních musí být v OZV nově řešena také problematika komunitního kompostování a systém zpětného odběru například elektrozařízení, baterií, pneumatik a podobně. Zvlášť je třeba řešit i problematiku odkládání movitých věcí, například objemného odpadu.
Zatím není jasné, jak přesně bude případnými budoucími prováděcími předpisy řešena problematika odděleného sběru textilního odpadu (povinnost obcí od 1. 1. 2025). “Je-li v obci již nyní provozován charitativní sběr textilu, určitě by to mělo být v příslušné OZV uvedeno. A pokud není, radíme obcím, aby smlouvu s nějakou takovou charitativní organizací ještě letos uzavřely a tuto skutečnost do připravované vyhlášky již letos promítly,” radí Aleš Choutka.
Dobrý tip:
Ministerstvo vnitra doporučuje umístění sběrných nádob nezveřejňovat v OZV, ale na webu obce. Je pak výrazně jednodušší tyto údaje měnit. Pro změnu přílohy OZV je stále třeba schvalování na zastupitelstvu a vydání oficiálního dokumentu.
Nový zákon o odpadech umožňuje vybírat poplatky za odpady pouze na základě novelizovaného zákona o místních poplatcích. Podle něj si obec může vybrat pouze jednu ze dvou možností výběru poplatků, jejich kombinace není přípustná.
První možností je poplatek za obecní systém odpadového hospodářství. “Je velmi podobný dřívějšímu místnímu poplatku za provoz odpadového systému. Pouze s tím rozdílem, že zákon nyní umožňuje stanovit poplatek v maximální možné výši 1200 Kč na poplatníka na rok. Podle staré právní úpravy to bylo o dvě stě korun méně,” vysvětluje Aleš Choutka. Navíc už není nutné v OZV uvádět přesný rozpočet nákladů odpadového hospodářství v předcházejícím kalendářním roce.
Druhou možností je poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci. Základ tohoto poplatku má tři možné způsoby stanovení, přičemž opět není možné je podle zákona kombinovat:
Je zcela na zvážení obce, jaký systém poplatku za komunální odpady chce zavést. Nejvíce motivující je systém stanovení poplatku podle kilogramů, ovšem administrace tohoto poplatku je poměrně náročná.
U poplatků se základem podle objemu nebo hmotnosti odloženého odpadu se vydávají platební výměry. Ty lze vydat až po ukončení celého poplatkového období tj. až následující kalendářní rok, nejdříve tedy někdy v prvním čtvrtletí roku 2023.
Naopak u poplatku se základem dle objednané kapacity shromažďovacích prostředků je možné stanovit splatnosti i během kalendářního roku.